Jak napisać dobry post na blog

jak napisać dobry wpis na blog

Tworząc dobry wpis na blog trzeba się przygotować odpowiadając sobie na pytania „Jak napisać dobry post na blog”, „Dlaczego ktoś miałby to przeczytać?” oraz „Co powinien zapamiętać z wpisu?”. Dobry blog powinien być przede wszystkim interesujący i edukacyjny. Napisany prostym, ale inteligentnym językiem. Powinien poruszać także tematy interesujące osoby odwiedzające bloga.

jak napisać dobry wpis na blog

Najważniejszy jest plan

Aby wyznaczyć cele, musimy wypracować sobie „złoty środek”, brzmi prosto, prawda? A jednak nie jest to takie proste. Aby napisać naprawdę napisać dobry post na blog planu, aby nie „popłynąć” i nie stracić czasu. Punktem pierwszym zawsze jest pytanie „Komu piszemy?”, „O czym piszemy?” oraz „Jak piszemy?”

Słowa kluczowe na blogu

Słowa kluczowe – krótka sugestia jest taka, aby używać do analizy słów kluczy kilku narzędzi. Złoty środek: wybieramy 3-4 słowa kluczowe, których będziemy używać. Popularne w wyszukiwarkach, blisko z sobą powiązane. Gdzie umieszczać słowa kluczowe? Wszędzie, ale z umiarem. Jeśli targetujemy frazę „buty zimowe damskie” to przykładowo wygląda to tak:
Nagłówek: Jakie damskie buty zimowe wybrać w 2024 roku?
Nagłówek akapitu: W 2024 damskie buty zimowe przeżyją rewolucję!
Opis zdjęcia: Najnowsze damskie buty zimowe w 2024
W akapicie łatwo wpleść te frazy, więc nie podam przykładu. Napomnę tylko, że dobrą praktyką jest, aby słowa klucze znalazły się w pierwszych 100 słowach treści. Oczywiście, złotym środkiem – nie za często 3-5 razy na cały wpis.
Słowa klucze powinny także się znaleźć w adresie URL strony.

Jak długi powinien być wpis na blog?

Długość postu:

Od 275 do 2,500 słów. Do każdego akapitu używaj nagłówków. Złoty środek: podziel za długi artykuł na kilka części np. każda po około 1500-2500 słów, każda do 5-10min czasu czytania. Pisz tylko oryginalne treści, plagiat nie popłaca! przed napisaniem zrób krótką listę, o czym chcesz pisać w podpunktach, co ma być zapamiętane przez czytelnika. Następnie ułóż je w logicznym porządku. Tak powstał nam plan wpisu. Pomyśl także o kilku prostych grafikach – na banner i wplecione w treść wpisu.

Nagłówek

Złoty środek: około 6-8 słów. Ostrożnie, bo Clickbaity na dłuższą metę mogą zaszkodzić czytelnikom. Bardzo spodobał mi się akrtykuł ze strony https://contentninja.pl/jak-napisac-idealny-artykul-na-bloga/ Autor Bartosz Powichrowski (https://contentninja.pl/author/admin/) opisał tam prostą metodę na chwytliwy nagłówek: „Liczba + Przymiotnik + Słowa kluczowe + Racjonalne uzasadnienie + Obietnica”.

Akapit

Pisz krótko, ciekawie i zwięźle. Złoty środek – około 3 zdań, każde mniej niż 25 słów. Każdy akapit poprzedź krótkim, podsumowującym nagłówkiem. Tekst ma się dobrze prezentować i jeszcze lepiej czytać. Najważniejsza zasada – piszemy dla czytelnika.

Inne, ale równie ważne

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie jest ważne w budowaniu stron. Każde podlinkowanie strony buduje jej „reputację” jako ważnej, przez co jest lepiej oceniana w rankingu. Złoty środek: nie spammować linkami, naprawiać te nie działające.

UX

Wpis musi być zoptymalizowany pod względem zarówno doświadczeń użytkownika (UX) jak i prędkości ładowania w przeglądarce. Złoty środek: dodać spis treści i grafikę dostosowaną zarówno do urządzeń i internetu mobilnego. Bez nękania pop-upami i reklamami.

Jaka grafika na blog?

Warto zadbać, dobry post na blog zawierał grafikę – ciekawą, intrygującą, trafną i… zoptymalizowaną pod wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. Warto zadbać także, aby była niepowtarzalna i dobrej jakości. Dobrej jakości grafikę znajdziecie w darmowych stockach takie jak te:

Wagę zdjęć można zredukować m.in za pomocą https://imagecompressor.com/ lub jeśli trochę ogarniacie temat to https://www.photopea.com/ na pewno pomoże stworzyć odpowiednią grafikę. Pamiętać także trzeba, aby umiejscowić grafikę w takim miejscu, by pasowała do treści, oraz by jakość nie przekraczała 72dpi.

Pliki powinny być nazwane opisowo, każdy wyrazy powinny być bez polskich znaków, przedzielone myślnikiem. Można używać słów kluczowych i cyfr np. buty-damskie-hit-2024.jpg Pozostają jeszcze atrybuty alt i title. Pierwszy odpowiada za opis grafiki, gdy nie można jej wyświetlić, a drugi odpowiada za wyświetlaną nazwę po najechaniu myszką.

Został jeszcze temat CTA w blogu, ale to zostawię może na inną okazję.

Please follow and like us:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *